lezen

Wat doet een freelance Head of Product & Innovation?

Paulien Goditiabois in

Welke digitale talenten heeft jouw bedrijf nodig om te groeien? Weet jij welke digitale profielen ontbreken in je marketingteam? In deze reeks zetten we onze digitale consultants in de kijker. Zo informeren we jou over de verschillende profielen en hun uitdagende projecten.

Wat doet een freelance Head of Product & Innovation?

Luc Van Aken is freelance Head of Product & Innovation bij Napoleon Sports & Casino. Twee jaar geleden startte hij er - in opdracht van NedWorks - als Retention Manager. We laten hem aan het woord over het boeiende traject dat hij heeft afgelegd.

 

Wat doe je als freelance Head of Product & Innovation?

"Mijn huidige opdracht bestaat uit 3 delen. In de eerste plaats bepaal ik welke producten we gaan aanbieden. Vervolgens ga ik op zoek naar de beste manier om dat aan te bieden. Het huidige online platform kent zijn beperkingen en dus bouwen we nu een volledig nieuw platform. Tot slot is het mijn taak om na te denken over hoe we ons bedrijf daarop gaan organiseren. Verandering zorgt altijd voor een zekere chaos. Ik probeer gestroomlijnde processen uit te tekenen zoals verandering zo vlot mogelijk kunnen worden doorgevoerd."

 

Doe je je job graag?

"Ja. Napoleon Sports & Casino is een groeibedrijf en dat brengt veel kansen met zich mee. Vooral het IT-departement is sterk gegroeid zodat we ons online platform in huis kunnen vernieuwen en uitbreiden. Dat nieuwe online platform zal nog beter kunnen omgaan met al de grote hoeveelheden data die we hier dagelijks genereren. Dat betekent dat we in de toekomst steeds beter zullen kunnen antwoorden op vragen zoals: Aan welke gebruikers tonen we welke content? Welke spelers bieden we bepaalde promoties aan?

 

Vandaag maken we die beslissingen nog zelf, maar we zijn gestart met een proof of concept op het vlak van machine learning. We schrijven rules en laten er algoritmes op los die daaruit zullen leren. Het is erg boeiend om aan het hoofd te mogen staan van al die veranderingen."

 

Hoe innovatief is Napoleon nu al?

"We staan al ver. Als een speler binnenkomt op ons platform, dan meten we van waar die komt en welke beslissingen hij neemt. Dat genereert miljoenen transacties per dag waaruit we heel wat kunnen leren. Zo kunnen we gebruikers die producten aanbieden de zij het meest interessant vinden.

 

Om innovatie in een bedrijf door te voeren, is het belangrijk om een theoretisch kader te hebben. Ik gebruik een McKinsey framework om onze plannen uit te werken. Maar belangrijker vind ik dat je snel de theorie verlaat en pragmatisch denkt: hoe ga je een nieuw idee toepassen op de concrete situatie in ons bedrijf?

 

Het is belangrijk om snel over te schakelen naar de praktijk. Mensen verliezen zich soms in theoretische modellen, maar innovatie voer je best in kleine stapjes door. Fast but small. Hier bij Napoleon wachten we niet totdat een case helemaal perfect is, maar we starten met een proof of concept, leren daaruit en gaan dan verder.

 

Voor de overgrote meerderheid van onze klanten bieden we een leuke vorm van entertainment. Maar we proberen ook op zoek te gaan naar manieren om te voorspellen wanneer gokgedrag problematisch wordt. Door gebruikers met een gokverslaving op tijd op te merken, kunnen we hen voorstellen om een pauze te nemen. Zover staan we nog niet, maar we voeren wel dat debat om die kleine minderheid van problematische spelers tijdig op te sporen."

 

Hoe is de samenwerking met NedWorks verlopen?

"Zeer vlot. Ik was een vorige opdracht aan het afronden en aan het uitkijken naar iets nieuws. Zo kwam ik in contact met NedWorks. Zij stelden me een functie als Retention Manager voor bij Napoleon. Na een kennismakingsgesprek kon ik meteen starten aan een opdracht voor 3 maanden.

Daarna werd ik gevraagd om de een nieuwe afdeling 'product & innovation' op te zetten en te leiden. Zo ben ik doorgegroeid naar Head of Product & Innovation. Ik kan dus wel zeggen dat ik tevreden ben met het aanbod dat ik via NedWorks heb gekregen."

 

Wat zijn je ambities als freelancer?

"Ik wil hier zeker nog enkele jaren blijven, we hebben nog een boeiend traject af te leggen op het vlak van machine learning. Dat wil ik zeker niet missen."

 

Hoe hou jij je kennis up-to-date?

"Een keer per jaar naar een seminarie gaan, kan handig zijn. Maar het is belangrijker dat je dagelijks nieuwe evoluties opvolgt. Daarnaast trekken we gespecialiseerde consultants aan om kennis in huis te halen."

 

Welke trends ontdek je vandaag in digital?

"De belangrijkste is voor mij toch wel anticipatie. We willen algoritmes ontwikkelen die voorspellen wat een gebruiker zal willen bekijken en op basis daarvan al onderdelen beginnen in te laden op ons platform. Dat zal de laadtijden voor een speler beperken en het verbetert de gebruikservaring."

 

Welke tip heb jij voor startende digitale freelancers?

"Probeer nieuwe technologieën te begrijpen en leer hoe de ecosystemen in elkaar zitten. Sommige marketeers bedenken iets en vragen aan IT-ers om dat te maken, zonder dat ze begrijpen hoe de achterliggende technologie werkt. Maar je kan veel verder meedenken als marketeer als je begrijpt wat mogelijk is en wat niet.

 

Ook belangrijk: vertaal alles naar KPI’s. Vertaal je doelstellingen naar duidelijke cijfers. Vroeger was er een spanning tussen marketing en sales, maar dat is niet meer nodig. Tegenwoordig kan je in marketing alles vertalen naar duidelijke doelstellingen en concrete resultaten."

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.

Keep reading.