lezen

Waarom TUI Digital Masters Academy inschakelde om zijn digitale team te vervolledigen

Paulien Goditiabois in

Reisorganisatie TUI bouwde de afgelopen jaren een indrukwekkende digitale marketingafdeling uit. Om die digitale ambities te realiseren, deed de touroperator een beroep op Digital Masters Academy van Bloovi Me. "Een perfecte match", vertelt Eddy Eykholt. "Bloovi Me vond de geschikte kandidaten voor vacatures die we zelf moeilijk ingevuld kregen."

Waarom TUI Digital Masters Academy inschakelde om zijn digitale team te vervolledigen

Digitale pionier met ambities

TUI Belgium koos er enkele jaren geleden voor om zijn digitale marketing niet langer over te laten aan externe bureaus. "Om onze expertise intern op te bouwen, hebben we experts op het vlak van SEO, social, paid advertising, CRM, automation en UX in huis gehaald", zegt Wim Naessens, teamleider Usability en Conversie bij TUI.

 

Daardoor is de populaire touroperator op enkele jaren tijd uitgegroeid tot een digitale pionier in België. "Op het vlak van advertising en user generated content kunnen externe agencies van ons bijleren in plaats van omgekeerd", stelt Eddy Eykholt, manager Digital Channels, vast.

 

De TUI Group is onder andere actief in Duitsland, Nederland, UK en de Scandinavische landen. De beslissing om digitale marketing niet langer te outsourcen, zorgde ook voor een nauwe samenwerking met collega's uit de buurlanden: “De Nederlandse consument heeft eerder dan ons de stap naar online gezet, en ook Zweden en de UK hebben vele jaren expertise in huis.”

 

Interessante omgeving voor digitale talenten

De juiste digitale experts aantrekken om de ambitieuze digitale ambities te realiseren, verliep niet altijd even vlot: "Digitale marketeers kiezen er vaak voor om in een digital agency aan de slag te gaan. TUI is vooral bekend bij piloten, stewardessen, reisagenten en administratieve medewerkers."

 

Digitale marketeers zijn vaak verrast als ze ontdekken hoeveel marketingexpertise TUI in huis heeft, weet Eddy. "We zijn een superboeiende omgeving om elke dag bij te leren, maar dat imago hebben we nog niet opgebouwd."

 

"Voor startende digitale talenten zijn we nochtans een interessante omgeving. Nieuwe medewerkers krijgen veel mogelijkheden om horizontaal door te groeien naar andere specialisaties. Ontdek je affiniteit met een specifiek aspect van digitale marketing? Dan geven we je de kans om door te groeien. Doordat nieuwe collega's terecht komen in een team van specialisten, kunnen ze hier heel wat bijleren."

 

Digital Masters Academy

Tijdens een bezoek aan Google begin 2018 ontdekte Eddy de Digital Masters Academy. "Google verwees ons door naar NedWorks om de juiste digitale profielen te vinden. Dat bleek een perfecte match. Via hen hebben al 3 nieuwe collega's aangenomen."

 

"Wat ik erg apprecieer aan de samenwerking met NedWorks, is dat zij echt meedenken met ons. Ze doen erg hun best om op zoek te gaan naar profielen die in ons team passen. In het begin van onze samenwerking stuurde NedWorks een brede selectie van profielen.

 

Ondertussen weten ze precies wat we nodig hebben, waardoor ze gerichter selecteren. Als geen enkele kandidaat overeenkomt met onze vraag, dan zeggen ze dat ook gewoon. Zo verspilt niemand zijn tijd."

Voor ons is NedWorks een perfecte match. Zij  gaan heel gericht op zoek naar de profielen die we nodig hebben en stellen ons telkens geschikte kandidaten voor.

Eddy Eykholt Manager Digital Channels

Gerichte selectie van junior digitale profielen

Op een jaar tijd nam TUI 3 junior digitale profielen aan via NedWorks. Een van hen is UX & CRO specialist Sander Huisman die 8 maanden geleden bij TUI aan de slag ging. "Nadat  ik de Digital Masters Academy had gevolgd, liet ik NedWorks weten dat ik me wilde focussen op UX. Op dat moment vond ik weinig vacatures die bij me pasten. NedWorks is voor me op zoek gegaan en stelde me een functie voor bij TUI."

 

Wim: "Het UX-team bestaat uit 6 medewerkers met een breed profiel. We verwachten dat ze creatief en empathisch zijn, maar ook over de nodige analytische en technische vaardigheden beschikken. Natuurlijk zal niet iedereen uitblinken in alle aspecten. Daarom krijgt iedereen de kans om te ontdekken waar zijn grootste kwaliteiten liggen en zich daarin verder te specialiseren."

 

Sander verdiepte zich onder andere in de performance van de website: "Daar is heel wat winst te behalen. Ondanks dat ik geen uitgebreide technische achtergrond heb, heb ik me daarin verdiept. Want ik merk dat hoe sneller onze website is, hoe fijner de gebruikerservaring en hoe hoger de conversie wordt. Dat bevestigde Google onlangs ook op een conferentie die ik mocht bijwonen."

 

Een geslaagde wisselwerking

De DMA-graduates passen goed in de digitale marketingteams van TUI, vindt Eddy. "We zoeken junior profielen, vers van de schoolbanken of met een eerste werkervaring, die bij ons willen groeien. Net afgestudeerde DMA-graduates hebben een goede basis meegekregen, ook op technisch vlak. Dat wordt steeds belangrijker bij digitale marketing."

 

Bij TUI krijgen nieuwe medewerkers de kans om elke dag bij te leren. "Er is bij TUI budget om nieuwe dingen te leren. Als je een cursus wil volgen, dan kan dat zeker", vertelt Sander. "Bovendien houden we elkaar op de hoogte van nieuwe expertise die we hebben opgedaan. Regelmatig geeft iemand uit het team een presentatie over een thema waarin hij of zij zich verdiept heeft." De nieuwe teamleden zorgen bovendien ook voor een frisse wind, vindt Eddy. "Wij, anciens, zitten soms vast in bepaalde denkpatronen, mensen van buitenaf durven dat wel eens te doorprikken. Bovendien hebben jonge mensen meer voeling met onze jonge klanten".

 

Ook Sander is erg te spreken over de geslaagde wisselwerking: "Ik vond het fijn om terecht te komen in een omgeving met zoveel specialisten die samen werken. De marketingteams van TUI werken allemaal op dezelfde verdieping. Bij ons zijn er geen eilandjes. Als ik wil aftoetsen of iets haalbaar is of gemeten wordt, dan wandel ik even naar het juiste team en krijg meteen het antwoord op mijn vraag. Daardoor gaan we snel vooruit."

 

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.