lezen

Wat doet een Project & Brand Manager?

Paulien Goditiabois in

Welke digitale talenten heeft jouw bedrijf nodig om te groeien? Weet jij welke digitale profielen ontbreken in je marketingteam? In deze reeks zetten we graag enkele van onze digitale consultants in de kijker. Op deze manier informeren we jou over de verschillende profielen en hun uitdagende projecten.

Wat doet een Project & Brand Manager?

Tine Tondeur is freelance Project & Brand Manager bij Napoleon Sports & Casino. Twee jaar geleden contacteerde NedWorks haar voor een kort project, maar dat evolueerde snel naar een langere opdracht: "NedWorks zorgde voor een goede match, want ik zit hier op mijn plaats."

 

Wat doe je als Project & Brand Manager?

"Ik startte met de coördinatie van de above the line marketing naar aanleiding van het EK 2016. Grote sportevenementen zijn belangrijk voor Napoleon Sports & Casino en in eerste instantie kreeg ik de vraag om tijdelijk in te springen. Dat was zeer leuk om te doen, dus besloot ik om wat langer te blijven.

 

Ondertussen ben ik als Project & Brand Manager verantwoordelijk voor de volledige offline marketing van onze online platformen. Ik zorg voor de reclamecampagnes op tv om nieuwe klanten aan te trekken en advertenties om onze merkbekendheid te verhogen. Verder hou ik me ook met soms wat unieke projecten bezig. Momenteel zijn we volop alle voorbereidingen aan het treffen voor de opbouw van het nieuwe casino in Knokke en Middelkerke."

 

Doe je je job graag?

"Heel graag. Ik mag grote events zoals een EK of een WK,  waarbij een volledig land op stelten staat, van dichtbij meemaken. Maar ook daarbuiten heb ik een afwisselende functie.

 

Ons marketing team kan zeer snel schakelen en flexibel inspelen op nieuwe mogelijkheden. Geen enkele dag is hier hetzelfde. Als ik 's avonds thuiskom, heb ik altijd een verhaal te vertellen.

 

Voor mij is het een grote uitdaging om hier te werken. Napoleon Sports & Casino heeft meerdere internationale managers aangetrokken met veel ervaring in de online casino wereld van wie ik veel bijgeleerd heb. Super boeiend!"

 

Staat Napoleon al ver in de digitale transformatie?

"Absoluut. We zijn een pionier op het vlak van digitale reclame. Voor digitale marketeers is dit een speeltuin: we kunnen nieuwe dingen uittesten en bekijken welke  resultaten we er mee behalen.

Ook onze offline marketing gaan we tracken: wat gebeurt er als we een tv-spot uitzenden? Wat zijn de juiste momenten om een tv-reclame uit te zenden? Wat zijn de juiste programma's om de juiste mensen te bereiken? Dat volgen we allemaal digitaal op. We meten al onze marketing inspanningen en we analyseren de resultaten.

 

Daardoor heb ik ontdekt dat onze klanten enorm divers zijn: we hebben zeer veel verschillende profielen in ons klantenportfolio. Toen ik hier startte, wilde ik personas uittekenen van onze klanten. Maar dat gaat gewoon niet, want iedere speler is anders. Het is ook niet nodig, want de data die we verzamelen, zijn veel interessanter om uit te leren."

 

Hoe is de samenwerking met NedWorks verlopen?

"NedWorks contacteerde me op het moment dat mijn toenmalige opdracht op zijn einde liep. Een week later kon ik op gesprek komen bij Napoleon en nog een week later was het in kannen en kruiken.

 

In maart 2016 ben ik gestart bij Napoleon Sports & Casino met een opdracht was voor 1 maand. 2,5 jaar later zit ik hier nog steeds. Dus dat wil zeggen dat het een boeiende opdracht is en dat NedWorks gezorgd heeft voor een goede match. Ik zit hier op mijn plaats."

 

Wat zijn je ambities als freelancer?

"Vier jaar geleden ben ik gestart als freelancer omdat ik graag korte opdrachten wilde aannemen en met verschillende bedrijven in contact wilde komen. Maar het valt hier zo goed mee dat ik nog steeds bij Napoleon aan de slag ben (lacht).

 

Momenteel heb ik nog geen behoefte aan een nieuwe opdracht, deze functie is afwisselend en uitdagend genoeg voor mij. We zitten nu in een overgangsperiode wat betreft onze branding. Hoe gaan we ons positioneren in de markt? Hoe vinden we de juiste mix van offline en online media? Hoe stippelen we het verdere digitale traject uit? Daar wil ik me de komende tijd nog graag mee bezig houden."

 

Hoe hou jij je kennis up-to-date?

"Ik lees veel. Ik volg wat er leeft in digitale marketing door te kijken naar wat andere bedrijven doen. Niet alleen in onze sector en ook niet alleen in België, veel buitenlandse bedrijven staan een stuk verder.

 

Maar je kan niet continu mee zijn, want alles verandert snel op het vlak van digitale marketing. Ik leer ook veel van de gespecialiseerde profielen die we hebben aangetrokken om de juiste kennis in huis te halen."

 

Welke tip heb jij voor startende freelancers?

"Voordat ik startte als freelancer heb ik jarenlang in een agentschap gewerkt als account manager. Nu zit ik zelf langs de klantzijde en dat is een nieuwe ervaring. Voor mij is het een verrijking om beide kanten te leren kennen. Je begrijpt dan beter de aarzelingen of frustraties van de klant of waarom een marketing bureau op een bepaalde manier werkt. Ik zou dat zeker ook aan andere freelancers aanraden.

 

En daarnaast: stel vragen en hou je ogen open. Als freelancer moet je de belangrijkste digitale evoluties proberen snappen. Maar als je iets niet begrijpt, stel dan gerust vragen. Mensen geven vaak met plezier hun kennis door."

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.

Keep reading.