lezen

Wat doet een Online Content Marketeer bij KMOdynamoo?

Paulien Goditiabois in

Welke digitale talenten heeft jouw bedrijf nodig om te groeien? Weet jij welke digitale profielen ontbreken in je marketingteam? In deze reeks zetten we enkele van onze digitale consultants in de kijker. Op deze manier informeren we jou graag over de verschillende digitale profielen en hun uitdagende projecten.

Wat doet een Online Content Marketeer bij KMOdynamoo?

Uschi Van den Wyngaert is Online Content Marketeer bij communicatiebureau KMOdynamoo. Ze vond haar job dankzij NedWorks. We laten haar aan het woord.

Wat doe je als Online Content Marketeer?

"Ik ben verantwoordelijk voor de content op de digitale kanalen van onze klanten: teksten voor de website, de nieuwsbrief en social media. Ik kan hen een totaalpakket aanbieden afhankelijk van de specifieke noden van een klant. Dat maakt mijn job erg afwisselend."

Doe je je job graag?

"Zeker. Ik werk in een klein team en krijg de kans om veel te leren, bijvoorbeeld op het vlak van zoekmachineoptimalisatie en Google Adwords. Omdat ik een breed digitaal profiel heb, kan ik klanten begeleiden in alle aspecten van content marketing.

Kmo's moet ik soms het nut van online marketing met hand en tand duidelijk maken. Wat is het belang van het bereik? Waarom is de Click Through Rate doorslaggevend? Kleinere bedrijven weten nog niet altijd hoe dat werkt."

"Digitale marketing evolueert snel. Toen ik studeerde, bestond de opleiding digitale marketing niet eens. Als digitaal marketeer moet je continu blijven bijscholen."

Uschi Van den Wyngaert Online Content Marketeer bij KMOdynamo

Hoe is de samenwerking met NedWorks verlopen?

"Als online marketeer volgde ik NedWorks op Facebook. Toen ik er een interessante vacature zag, heb ik daarop gereageerd. Zo kwam ik in contact met Sarah. Zij nam de moeite om samen met mij te bekijken welke skills ik nodig had voor deze vacature en wat ik zocht in een job. Andere recruiters willen zo snel mogelijk een vacature invullen, zelfs als er geen match is. Maar dat gevoel kreeg ik helemaal niet bij NedWorks. Ik mocht Sarah ook contacteren met vragen en ze gaf me tips om mijn sollicitatiegesprek voor te bereiden. Ik vond het een toffe werkwijze. Ik merkte dat NedWorks heel wat expertise heeft in digitale profielen, dus ik voelde me echt begrepen. Voor mij was het goed dat er een tussenpartij was om me te begeleiden in mijn zoektocht naar een volgende job."

Hoe ben jij een online content marketeer geworden?

"Ik heb Communicatiemanagement gestudeerd, met Commerciële communicatie als afstudeerrichting. Daarna volgde ik een masteropleiding strategische communicatie. Op de hogeschool heb ik veel praktische kennis opgedaan die meteen nuttig was voor mijn job. Maar het meeste heb ik daarna geleerd: digitale marketing evolueert namelijk erg snel. Toen ik studeerde, bestond de opleiding digitale marketing nog niet. Als digitaal marketeer moet je echt levenslang blijven bijscholen."

Hoe hou jij je kennis up-to-date?

”Door online veel op te zoeken. Ik volg blogs van digitale bureaus zoals Bloovi, ik ben lid van verschillende Facebook-groepen over online marketing. Verder probeer ik me up-to-date door certificaten te behalen en door workshops en online cursussen te volgen.”

Welke trends ontdek je vandaag in digital?

"Voor mij is online video marketing een belangrijke trend. Door nieuwe technologieën zoals drones maken steeds meer bedrijven gebruik van de mogelijkheden die video bieden bij digitale marketing. Daarnaast merk ik ook de invloed van de nieuwe GDPR-wetgeving. Bedrijven houden meer rekening met de privacy van hun klanten en gaan ook slimmer om met content marketing. Ze segmenteren beter zodat klanten enkel e-mails ontvangen met relevante content."

Wat zijn jouw ambities?

"Vandaag heb ik een breed digitaal profiel. Natuurlijk denk ik mee na met de klant, maar een groot deel van mijn werk bestaat uit het zelf schrijven van teksten, het opstellen van nieuwsbrieven en het beheren van social media kanalen. Binnen enkele jaren wil ik meer op de strategische aspecten van digitale communicatie focussen. Het lijkt me boeiend om door te groeien naar een adviserende functie waarbij ik  junior profielen kan begeleiden."

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.

Keep reading.