lezen

Hoe MultiMinds digitale talenten vindt om te blijven groeien

Paulien Goditiabois in

Heel wat bedrijven vinden het moeilijk om digitaal talent aan te trekken. Waar vind je de juiste profielen en hoe doe je hen een aantrekkelijk aanbod? Data-analyse bureau MultiMinds zocht de voorbije jaren naar de beste formule om nieuw digitaal talent te vinden. "Daaruit hebben we zelf heel wat bijgeleerd", vertellen oprichters Siegert Dierickx en Philippe Vlaemminck.

Hoe MultiMinds digitale talenten vindt om te blijven groeien

MultiMinds helpt ondernemingen die hun digitale marketingstrategie willen onderbouwen met duidelijke business objectieven gebaseerd op data. In 2014 zag het data-analyse bureau van Siegert Dierickx en Philippe Vlaemminck het levenslicht. Vier jaar later telt het team 14 digitale talenten. Aan die groeispurt komt voorlopig niet meteen een einde: Multiminds heeft de ambitie om zijn vijfjarig bestaan te vieren met een team van 20 mensen.

Hoe MultiMinds het digitaal talent vindt om zijn ambitieuze groeiplannen te realiseren? "We hebben twee verschillende profielen met elk een eigen aanpak: enerzijds business profielen die als digital analytics consultant aan de slag gaan, anderszijds IT-ers die zorgen voor data integratie, database kennis en machine learning", legt Philippe Vlaemminck uit.

 

Zoektocht naar technische profielen

"Technische profielen zijn het moeilijkst om te vinden. Vele IT-ers kiezen ervoor om in een IT-bedrijf aan de slag te gaan omdat ze zich daar het beste thuis voelen. In andere bedrijven is IT vaak beperkt tot een ondersteunende functie zoals de server beheren of netwerken aanleggen. Dat moet ook gebeuren natuurlijk, maar het zijn niet de meest aantrekkelijke jobs voor ambitieuze technische profielen."

"Bij MultiMinds behoort IT tot onze core business, ook al zijn we een marketing bedrijf. Daarom ga ik zelf langs bij de hogescholen om te vertellen wat we doen en welke uitdagende opdrachten we voor technische profielen in petto hebben. Zo hopen we om veelbelovende studenten meteen van de schoolbanken te plukken."

 

Snel inzetbare profielen

"Daarnaast bestaat het team uit digital analytics consultants met een business focus. Vaak zijn het studenten economie met een specialisatie digitale marketing. Zij bepalen de datastrategie van onze klanten en analyseren de data", vult Siegert Dierickx aan.

"Vorig jaar deden we een beroep op NedWorks voor een aanwerving. Tijdens die gesprekken werd ons de Digital Masters Academy voorgesteld. Graduates-to-be krijgen de kans om tijdens hun eigen opleiding ervaring op te doen in digitale marketing. Voor ons een geweldig try & hire formule: we krijgen kwalitatieve profielen binnen die snel inzetbaar zijn."

 

"De junior consultants die ons team kwamen vervoegen, hadden een goede achtergrond op het vlak van digitale marketing. We konden hen meteen inschakelen in ons team. Na een succesvolle opdracht hebben we al drie young potentials een vast contract kunnen aanbieden. Voor ons is deze vorm van graduate recruitment, met de aanvulling van een programma zoals Digital Masters Academy, een super positieve samenwerking."

 

Bedrijven helpen groeien op basis van data

Digitale talenten hebben vaak de keuze uit verschillende jobaanbiedingen. Hoe overtuigt MultiMinds kandidaten als aantrekkelijke werkgever? "Tijdens een sollicitatiegesprek hebben we het in de eerste plaats over de inhoud van de job", vertelt Siegert Dierickx.

"We helpen bedrijven om te groeien op basis van wat de data vertellen. Onze medewerkers krijgen dus de kans om grote merken zoals Colruyt Group, NMBS en L'Oréal te helpen bij hun datastrategie en digitale marketingstrategie."

 

"Bovendien hebben we een unieke positie in België omdat we een neutrale partij zijn. We maken geen websites, wij doen geen digitale campagnes, wij beheren geen mediabudget. Daardoor kunnen we zonder aarzelen zeggen wat werkt en wat niet werkt."

"De DMA junior consultants die ons team kwamen vervoegen, hadden een goede achtergrond op het vlak van digitale marketing. We konden hen meteen inschakelen in ons team."

Siegert Dierickx Managing Partner & Digital Analytics Lead bij MultiMinds

Overtuigen met inhoud én een biljarttafel

"Daarnaast hebben we ook voor een toffe werkplek gezorgd. We hebben geïnvesteerd in een flexibele werkvloer waar je in groep kan samenwerken of alleen. Bovendien zijn er ook ontspanningsmogelijkheden: we hebben een biljarttafel en in onze hangmat is het toegestaan om een powernap te doen."

MultiMinds spendeerde niet alleen veel aandacht aan een open werkvloer die een goede balans tussen work en play mogelijk maakt: "We hechten ook veel belang aan open communicatie in ons team. Door de combinatie van business en technische profielen vormen we een complementair team dat goed aan elkaar hangt. Nieuwe aanwervingen moeten passen binnen die open cultuur."

 

"Tot slot krijgt iedereen de ruimte om zich te ontwikkelen, als persoon en in zijn loopbaan. Onze medewerkers krijgen veel kansen om te groeien, maar we verwachten wel dat ze die kansen grijpen. We gaan op zoek naar mensen die gebeten zijn door hun vak, die een krak zijn in hun vakgebied en die voortdurend nieuwe dingen uitproberen."

 

Welkom aan boord

Nieuwe medewerkers rekenen op een uitgebreid onboarding proces: "De eerste 6 weken zorgen we voor een intensieve begeleiding. We laten nieuwe medewerkers zo snel mogelijk meedraaien in een project, al hangt dat natuurlijk een beetje af van wat er op onze planning staat."

"Daarnaast voorzien we opleidingen in combinatie met zelfstudie. Wij organiseren regelmatig trainingen in Google Analytics, Google Tag manager en Adobe Analytics voor onze klanten. Nieuwe medewerkers kunnen die opleidingen ook volgen. Tot slot maakt een buddy hen wegwijs in ons bedrijf."

 

"Vrijdag is onze heilige dag"

MultiMinds kiest er bewust voor om onze mensen niet te outsourcen in een ander bedrijf: "Onze teamleden werken afwisselend op ons kantoor in Aalst of ter plaatse bij een klant. Medewerkers werken vaak aan verschillende projecten bij verschillende klanten tegelijk. Zo blijft het werk afwisselend."

"Op vrijdag zijn we allemaal aanwezig op kantoor. Dat is onze heilige dag. We overleggen dan over projecten, maar het wordt meestal ook erg gezellig. Regelmatig eindigt zo'n vrijdag met een feestje."

 

Siegert en Philippe vestigden MultiMinds in Aalst: "Gemakkelijk voor ons, want we zijn van hier. Maar de locatie heeft nog andere voordelen. De files richting Brussel starten in Aalst, dus wie bij ons werkt hoeft niet in de file te staan."

 

"Bovendien is Aalst de laatste jaren aan het evolueren naar een levendige stad waar meerdere startups het levenslicht zien. En er zijn hogescholen in Aalst die interessante digitale en technische richtingen aanbieden. We spreken die studenten zelf aan, want voor hen is het natuurlijk ook gemakkelijk om dichtbij huis te kunnen werken."

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.

Keep reading.