lezen

Een digitaal team met 41 experts opbouwen op 3 jaar tijd? Dat deed NMBS

Paulien Goditiabois in

Het digitaal marketingteam van NMBS maakte de afgelopen jaren een grote sprong vooruit. "Het was wel een uitdaging om de juiste profielen te vinden", vertelt Digital Marketing Manager Céline De Both. "Gelukkig konden we daarvoor rekenen op de expertise van Bloovi Me."

Een digitaal team met 41 experts opbouwen op 3 jaar tijd? Dat deed NMBS

“3 jaar geleden bestond onze marketingdienst nog niet. Er was een team dat de website beheerde en er was een digitale klantendienst, elk op hun eigen eiland. Sindsdien zijn we samengevoegd en hebben we een snelle groei doorgemaakt”, vertelt Customer Intelligence Manager Michiel Van Raemdonck over de digitale ambities van NMBS.

De voordelen van insourcen

“3 jaar geleden bestond onze marketingdienst nog niet. Er was een team dat de website beheerde en er was een digitale klantendienst, elk op hun eigen eiland. Sindsdien zijn we samengevoegd en hebben we een snelle groei doorgemaakt”, vertelt Customer Intelligence Manager Michiel Van Raemdonck over de digitale ambities van NMBS.

Afbeelding Nedworks

Gegeerde digitale profielen

Céline startte vorig jaar de zoektocht naar een Search Engine Advertising Executive, iemand die het dagelijks beheer van performance marketing via Google, Bing en andere kanalen onder handen neemt. “Het is een vrij atypische situatie om dergelijke marketingexpertise in huis te halen, maar we zijn een groot bedrijf en voor ons was het een logische stap om dat intern te gaan aanpakken. Daar is meer dan genoeg werk voor.” Die zoektocht liep niet van een leien dakje. “Het was een absolute ramp”, verzucht Céline. “Ik denk dat het 2 weken duurde vooraleer we de eerste CV binnenkregen. Daarom hebben we een beroep gedaan op NedWorks.” Met succes, want 5 maanden geleden startte Kaan Senel als SEA Executive bij NMBS. “Ik had er geen idee van dat er een vacature open stond bij NMBS”, vertelt Kaan. “Dat was ook niet meteen een bedrijf waar ik aan dacht toen ik een job zocht in digitale marketing. Gelukkig contacteerde NedWorks me omdat ze vonden dat ik geschikt was voor deze job.” Kaan voelde zich meteen thuis in het team: “Samen met mij is er een Waalse SEA expert aangenomen. Wij vullen elkaar aan: ik maak de Nederlandstalige ads en hij werkt aan de Franstalige advertenties. Dankzij mijn manager Céline, een expert op het vlak van SEA, heb ik op korte tijd veel bijgeleerd.

NedWorks kon zich goed inleven in wat ik echt nodig had. Ze stuurden me maar enkele kandidaten, maar het waren meteen goede kandidaten.

Céline De Both, Digital Marketing Manager bij NMBS

De digitale toekomst van NMBS

Het digitaal marketingteam van NMBS functioneert nu op volle snelheid. “We willen vooruit, we testen dingen uit en leren daardoor bij”, vertelt Michiel. “Daarnaast focussen we op de rest van het bedrijf en op de achterliggende IT-systemen. Een overkoepelend team binnen NMBS verkondigt het evangelie: de klant staat aan de basis van alle projecten die we doen binnen het bedrijf. Dat proberen we op alle denkbare situaties toe te passen. “ Om in de toekomst verder te groeien blijft NMBS zichzelf in de kijker zetten als aantrekkelijke werkgever voor jong digitaal geweld. Céline: “We hebben een ongelooflijke sprong vooruit gemaakt, waardoor de Y-generation zeker een plaats vindt in ons bedrijf. Helaas strookt dat niet altijd met het imago dat digitale talenten van ons hebben, maar daar blijven we aan werken.

Delen
Paulien
Paulien
Over de auteur

Paulien Goditiabois is Marketing Officer bij NedWorks. Haar doel is om de NedWorks community te inspireren en informeren met interessante verhalen en cases uit de sector. 

Lees meer artikels van Paulien.

Keep reading.